Tijdens het Hemelvaartsweekend zijn leden van kanovereniging Oisterwijk gaan varen op het oefen parcours in Sault-Brénaz. Daan schreef een uitgebreid verslag van deze activiteit

Vrijdag 12 Mei; inpakken

De voorbereidingen van de kajakvakantie was gelijktijdig met de trainingsavond. Terwijl enkele leden nog aan het trainen waren werden alle boten + uitrusting op de trailer gebonden. Zo konden we woensdag ochtend snel vertrekken.

Woensdag 17 Mei; Vertrek naar Sault-Brénaz.

Met ruim 820 km te rijden naar Sault-Brénaz (ter hoogte van Lyon in Frankrijk) vertrokken we vroeg in de ochtend met 3 auto’s. Na de lange rit kwam de eerste auto met de trailer rond 18:00 uur aan. Kort daarna kwam de tweede auto aan. We begonnen alvast met het kamp opbouwen; tenten opzetten en de trailer uit laden. Toen De pizza’s besteld waren konden we alvast genieten van de camping en de omgeving. Na wat vertraging kwam ook eindelijk de laatste auto aan rond 21:30 aan op de camping. Dat was ook de laatste meter die er gereden kon worden, daarna deed die elektrische auto helaas niks meer, gelukkig mocht dat de pret niet drukken. Na een klein borreltje was iedereen erg moe van de lange reis dag en kroop iedereen lekker zijn slaapzak in.

Donderdag 18 mei, Vrijdag 19 mei en Zaterdag 20 mei; Drie dagen Wildwatervaren.

De wildwatertrainingsbaan ligt midden in de Rhône tussen het hoogste punt en laagste punt van een stuwdam. Daar is  de Espace Eau Vive wildwaterbaan aangelegd met een camping direct er naast. Donderdagochtend met een gezonde spanning trekt iedereen zijn kajak uitrusting aan. Na een lekker Frans croissantje en goede bak koffie is het zover. Na een lange tijd is het voor velen toch wel weer wat spannend om het wildwater te betreden. Het gaat eigenlijk heel goed, het grootste deel van de groep is vorig jaar ook naar Sault-Brénaz geweest. Iedereen had het erg naar zijn zin op het water. De meer ervaren leden begeleiden de minder ervaren leden. De oefeningen waren: opkanten, de stroming invaren, traverseren en keerwaters invaren.

Na een uurtje of 2 was het tijd voor een koffiepauze. Donderdagmiddag kwam het echte werk, we gingen het hele baantje afvaren van boven naar beneden afvaren. Ook dit ging verrassend goed bij iedereen. Ander nieuws; voor de defecte auto vervangend vervoer geregeld.

Na een lekkere dag varen verzorgde Michiel een heerlijke BBQ voor ons. Het weer beetje bewolkt, maar we mochten zeker niet klagen.

Na een goede nachtrust ontwaakte iedereen rustig voor de tweede vaardag. Het weer was in de ochtend vrij lekker, we konden zelfs de zon even spotten tussen de wolken. Na wederom een heerlijk Frans stokbroodje zat iedereen weer in zijn kajak. Langzaam word er risico genomen, ook door de mindere ervaren leden. Steeds scherper de keerwaters invaren en terug naar boven tegen de stroming in varen op steeds wildere stukken water. Hierbij ging het niet altijd goed en was het regelmatig zwemmen en boten redden. Ook werd er onderaan het baantje bij de Rhone geoefend met Eskimoteren, een techniek om weer boven te komen als je kajak omslaat. Een fijne techniek om te beheersen want een volgelopen kajak leeggooien is een zware klus.

Na flink aantal uren varen hadden we lekkere lunch gehad met een stokbroodje gebakken ei. Iedereen sprong na de lunch weer in zijn bootje en we gingen nog een keer van boven naar beneden. Iedereen voelde aan het einde van de dag zijn spieren wel na het varen, omgaan, zwemmen en het boten redden.

We kregen een heerlijk avondmaal, ditmaal Mexicaanse wraps met bonen. In de avond begon het aardig afkoelen dus we hadden nog heerlijk een borreltje gedronken bij een klein kampvuur, een aantal speelden nog een spelletje. Rond de nachtelijke uren kroop iedereen voldaan in zijn slaapzak.

Zaterdag vaardag 3; Knallend de vakantie afsluiten.

Na een snel ontbijtje en goede bak koffie. Snel de kajak kleding aan en naar boven lopen met de boot. Een aantal leden waren helaas de laatste dag afgehaakt, maar de grootste groep kon de energie nog opbrengen voor de laatste dag. Met een kleiner groepje gingen we lekker van start. Heerlijk varen, nog sneller, nog wilder en weer omslaan, om toch nog niet kunnen eskimoteren op wildwater. Het puntje van de boot van een ander moest redding brengen. En weer met de boot op de nek terug naar boven lopen om het parcours nog keer te varen. Oh wat leuk, en steeds moeilijkere stukken proberen te varen en uiteindelijke, helaas, weer omslaan. Vlug het water uit rennen achter mijn kajak aan om deze onderin bij  de Rhône pas te pakken kunnen krijgen, wat een avontuur. Actie en spanning.  Ik kreeg steeds meer energie. De laatste middag gingen we echt knallen. We zijn zeker nog 3 keer van het baantje naar beneden gegaan. Vooruit, achteruit en ondersteboven.  Alle mogelijke manieren heb ik wel meegemaakt. Ik kan je vertellen stenen geven niet mee, maar ik ben buiten een paar blauwe plekken er heel van gekomen.

Volgens mij had iedereen genoten althans ik zeker. Die avond hadden we onze laatste maaltijd op de camping, wederom heerlijke BBQ. Daarna; heerlijk nagenieten bij het kampvuur met een biertje en marshmallows. Nadat we met zijn allen nog spelletjes gespeeld daarna ging iedereen lekker zijn tentje opzoeken.

Zondag 21 Mei; Terugreis
Na een fantastische tijd gehad te hebben in Sault-Brénaz moeten we helaas weer richting naar huis. De wekker staat vroeg snel opstaan en tenten en spullen inpakken maar. De boten hadden we de avond ervoor al op de trailer gebonden. Alles ingepakt, nog snel een laatste croissant en bak koffie en rijden maar. Na een lange maar goede terugreis kwamen we rond 19:00 uur weer op de club om de trailer te stallen. Daarna snel naar huis en lekker uitrusten.